05 ianuarie 2011

PROGRAMA ACTIVITATILOR DE MATEMATICA IN GRADINITA LA GRUPA MIJLOCIE

OBIECTIVE CADRU,
OBIECTIVE DE REFERINTA
SI EXEMPLE DE COMPORTAMENT

























OBIECTIVE CADRU

• Dezvoltarea operatiilor intelectuale prematematice
• Dezvoltarea capacitatii de a intelege si utilize numerele si cifrele
• Dezvoltarea capacitatii de recunoastere,denumire,construire si obutilizare a formelor geometrice
• Dezvoltarea capacitatii de a utilize correct unitatile de masura,intrebuintand un vocabular adecvat
• Dezvoltarea capacitatii de rezolvare de probleme prin achizitia de strategii didactice





Dezvoltarea operatiilor intelectuale prematematice


OBIECTIVE DE REFERINTA SI EXEMPLE DE COMPORTAMENT

Copilu sa poata:

Obiectiv de referinta:Sa inteleaga reletiile spatiale,sa plaseze diferite obiecte intr-un spatiu dat ori sa se plaseze corect el insusi in raport cu un reper dat.

Exemple de comportament:

• Sa utilizeze si sa construiasca figure(spatii) deschise s-au inchise;
• Sa schimbe forma si marimea figurilor inchise;sa spuna care obiect este mai aproape s-au mai departe,utilizandu-se pe sine ca pinct de reper;
• Sa spuna unde se gaseste el in raport cu un anumit spatiu\obiect din spatiu(in camera,in afara camerei,pe scaun,sub masa,langa colegul sau,etc.);
• Sa ordoneze obiectele peste,pe,deasupra,inauntrul sau in afara unui spatiu\obiect dat sau construit de el;


Obiectiv de referinta:Sa perceapa desfasurarea unor evenimente temporale in raport cu propriile sale activitatii.


Exemple de comportament:

• Sa raspunda cu un comportament adecvat la indemnuri de tipul:acum asteptam,sa facem randul,intai faci…,apoi faci…etc.
• Sa aprecieze momentele temporale in functie de activitati(intai mananc,apoi ma joc,etc.)
• Sa utilizeze repere cronologice commune clasei(in functie de activitatile din orar),cum ar fi:inainte de ctivitatea de picture copilu de serviciu pregateste si imparte pensulele;


Obiectiv de referinta:Sa realizeze clasificari de obiecte si finite(dupa unul sau mai multe criterii associate)




Exemple de comportament:

• Sa clasifice obiecte dupa criteriul culorii;
• Sa clasifice obiecta pe baza criteriului formei;
• Sa clasifice obiecte dupa criteriul marimii;




Obiectiv de referinta:Sa realizeze serieri de obiecte pe baza unor criterii date ori gasite de ei insusi.

Exemple de comportament:

• Sa ordonezele obiectele dupa culoare,de la culoarea cea mai deschisa la culoarea cea mai inchisa si inverse;
• Sa ordoneze obiectele dupa lungime,de la cel mai lung la cel mai scurt si invers;


Obiectiv de referinta:Sa stabileasca relatii intre obiecte si grupe de obiecte,dupa diferite criterii,realizand comparatii.



Exemple de comportament:

• Sa selecteze obiecte identice,aranjandu-le in perechi si aratand care obiecte sunt la fel;
• Sa compare doua betisoare sis a identifice care este mai gros,mai lung etc.;


Obiectiv de referinta:Sa construiasca diferite structuri dupa un model dat.



Exemple de comportament:

• Sa construiasca o structura de obiecte utilizand diferite criterii(obiecte rosii,albastre;obiecte mici;obiecte noi ete.)
• Sa construiasca(din,cuburi,jetoane etc.)o forma geometrica,dupa un model dat;







DEZVOLTAREA CAPACITATII DE A INTELEGE SI UTILIZA NUMERELE SI CIFRELE



OBIECTIVE DE REFERINTA SI EXEMPLE DE COMPORTAMENT


Copilul sa poata:


Obiectiv de referinta:Sa numere de la 1 la 5,recunoscand grupele de obiecte si cifrele corespunzatoare.


Exemple de comportament:

• Sa construiasca grupuri de obiecte prin corespondenta de unu la unu(pana la 5 elemente);
• Sa realizeze corespondenta de unu la unu pentru a arata ca un sir(grup)este mai mare sau mai mic;
• Sa recunoasca cifrele1,2,3,4,5;
• Sa puna in corespondenta cifra cu numarul de obiecte;
• Sa traseze cifrele 1,2 ,3,4,5 peste linii deja trasate;



Dezvoltarea capacitatii de recunoastere,denumire,construire si utilizare a formelor geometrice



OBIECTIVE DE REFERINTA SI EXEMPLE DE COMPORTAMENT

Copilul sa poata:


Obiectiv de referinta:Sa recunoasca,sa denumeasca,sa construiasca si sa utilizeze forma geometrica cerc.


Exemple de comportament:

• Sa identifice cercul dintr-o multime de alte forme geometrice;
• Sa identifice cercul dintr-o multime de forme construite prin curbe inchise;
• Sa construiasca cercul folosind diferite obiecte(cuburi,bile,margele, jetoane);
• Sa traseze un cerc trecand cu creionul peste o linie deja trasata;
• Sa deseneze un cerc avand modelul in fata;
• Sa deseneze cercul dupa o comanda verbale;




Obiectiv de referinta:Sa recunoasca,sa denumeasca,sa construiasca si sa utilizeze forma geometrica patrat.

Exemple de comportamente:

Nota:Aceleasi tipuri de comportamente ca la obiectivul anterior.



Dezvoltarea capacitatii de a utiliza corect unitatile de masura, intrebuintand un vocabular adecvat


Copilul sa poata:

Obiectiv de referinta: Sa masoare lungimi, inaltimi si latimi, utilizand unitati de masura nestandardizate si unitati etalon.

Exemple de comportament:

• Sa masoare cu pasul o distanta;
• Sa masoare cu palma o lungime;
• Sa compare lungimile a doua sau mai multe obiecte si sa spuna care obiect este mai lung, mai scurt ori daca au aceeasi lungime;
• Sa compare inaltimile a doua sau mai multe obiecte si sa spuna care obiect este mai inalt, mai scund ori daca au aceeasi inaltime;
• Sa masoare lungimi cu ajutorul unor cuburi, betisoare,fasii de hartie,creioane etc;

Obiectiv de referinta: Sa masoare greutatea obiectelor utilizand unitati de masura nestandardizate si etalon.


Exemple de comportament:

• Sa afle care obiect este mai greu sau mai usor, utilizand balante improvizate, cu greutati din cuburi, pietre, alte obiecte luate drept unitate de masura;
• Sa verbalizeze activitatea de masurare a greutatii obiectelor utilizand termeni adecvati ( greu,usor, la fel de greu, la fel de usor etc);


Obiectiv de referinta: Sa masoare timpul prin intermediul ordonarii evenimentelor, precum si cu ajutorul instrumentelor adecvate.


Exemple de comportament:

• Sa spuna ce se intampla inainte si dupa fiecare eveniment (activitate );
• Sa spuna care activitate( eveniment) are loc : prima, a doua, ultima;
• Sa spuna care activitate( eveniment) a durat: mai mult/mai putin;