Faceți căutări pe acest blog

05 ianuarie 2011

CUNOASTEREA MEDIULUI

CUNOASTEREA MEDIULUI
1.Dezvoltarea capacitatii de cunoastere si intelegere a mediului inconjurator precum si stimularea curiozitatii pt investigarea acestuia
- sa cunoasca elemente componente ale lumii inconjuratoare (parti ale corpului uman, ale plantei, forme de relief, reactii ale plantelor, animalelor si omului sub infl. unor factori de mediu;
- sa recunoasca schimbari si transformari in mediu (fenomene ale naturii, caracteristicile anotimpurilor, lunile fiecarui anotimp, modificari in viata omului, a pl. anim. in fiecare anotimp);
- sa exploreze fenomene, procese din mediu (dizolvare, colorare, ardere, fierbere, cum creste o planta in sala de grupa)
- sa cunoasca elemente ale mediului social si cultural (evenimente precum Pastele, Craciunul...);
- sa cunoasca existenta corpurilor ceresti, a vehiculelor cosmice;

2. Utilizarea unui limbaj adecvat in prezentarea unor fenomene din natura si din mediul inconjurator
- sa comunice idei, impresii pe baza observarilor

3. Formarea si exersarea unor deprinderi de ingrijire si ocrotire a mediului
- sa fie dispusi sa participe la actiuni de ingrijire si protejare a mediului;
- sa aplice norme de comportare specifice asigurarii sanatatii si protectiei mediului (respectarea regulilor de igiena, ordine, curatenie la locul de joaca, comportament civilizat cu colegii de joaca)
EDUCAREA LIMBAJULUI
1. Dezvoltarea exprimarii orale
- sa participe la activitatile de grup in calitate de vorbitor si de auditor (sa se prezinte, sa salute, sa participe la discutii);
-sa inteleaga si sa transmita mesaje simple (sa indeplineasca diferite instructiuni, sa vorbeasca la telefonul de jucarie...);
- sa asculte un text (o poveste), sa-l repovesteasca pe scurt, sa raspunda la intrebari legate de textul ascultat;

Educarea unei exprimari orale corecte d. p. d. v. fonetic, lexical si sintactic
- sa recunoasca un anumit sunet la inceputul, la sfarsitul sau la mijlocul unui cuvant;
- sa foloseasca in vorbire cuvinte nou invatate, sa se exprime corect dpdv gramatical;

Dezvoltarea creativitatii si expresivitatii limbajului oral
- sa povesteasca, sa recite cu intonatie;
- sa creeze rime, ghicitori, povestiri... folosind elemente expresive

Dezvoltarea cpacitatii de a intelege si transmite intentii, ganduri, semnificatii prin limbajul scris
- sa recunoasca existenta scrisului ude il vede;
- sa inteleaga ca acel scris inseamna ceva (o eticheta pe un sertar ne spune ce este inauntru etc.);
- sa spuna despre ce e vorba in text urmarind imaginile (pozele);
- sa aiba interes pentru citit (sa-l intereseze cartile, sa stie sa le deschida, sa intoarca paginile);
- sa recunoasca litere si cuvinte simple (sa spuna care sunt la fel, fara sa le rosteasca neaparat);
- sa cunoasca literele alfabetului;
- sa foloseasca materiale simple pentru a realiza o sarcina data (ex; sa alc. un album cu decupaje din reviste despre pasari);
- sa stie sa manuiasca instrumentele de scris, sa aiba o pozitie corecta la masa de scris (la gradi se scrie cu creionul);
- sa transmita mesaje "scriind" desene, simboluri;
- sa inteleaga ca scrierea indeplineste scopuri (sa stie la ce fol. cartea de telefon, listele, retetele...)
- sa recunoasca unele cuvinte scrise cu litere de tipar (la grupa pregatitoare)


ACTIVITATI MATEMATICE:
1. Dezvoltarea operatiilor intelectuale prematematice;
- sa inteleaga relatiile spatiale (sus-jos, inainte-inapoi...);
- sa perceapa desf. unor evenimente temporale in raport cu propriile lui activitati (intai mananc, apoi ma joc,...)
- sa realizeze clasificari (toate obiectele rosii, toate ob. mari, rotunde, patrate etc.);
- sa realiz. serieri (ordonare de la cel mai mic la cel mai mare, scurt...lung...);
- sa stabileasca relatii intre obiecte prin comparatie (un betisor e mai gros decat celalalt, facem perechi cu ob. care sunt la fel...);
- sa construiasca alternante (rosu-alb-rosu-alb);

2.Dezvoltarea capacitatii de a intelege si utiliza numerele si cifrele
- sa numere de la 1-3 (gr. mica), 1-5 (gr. mijlocie), 1-10 (gr mare), recunoscand grupele cu 3/5/10 obiecte si cifrele corespunzatoare;
- sa aseze o cifra la locul ei in sirul numerelor;
- sa spuna al catelea e un obiect intr-un sir (numeralul ordinal);
- sa aduna si sa scada cu 1-2 unitati cu ajutorul materialului concret.

3.Recunoasterea, denumirea, construirea formelor geomatrice (cerc, triunghi, patrat)

4. Utilizarea corecta a unitatilor de masura (sa compare lungimea, greutatea, valoarea in bani a unor obiecte)

5. Dezvoltarea capacitatii de rezolvare de probleme 9compune probleme simple dupa imagini, cunoaste semnificatia simbolurilor + si-, rezolva probleme cu ajutorul materialului concret sau dupa imagini).
EDUCATIE PENTRU SOCIETATE
1. Cunoasterea si respectarea normelor de comportare in societate; educarea abilitatii de a intra in relatie cu ceilalti
- sa cunoasca si sa respecte normele necesare integrarii in viata sociala, precum si reguli de securitate personala (discutii civilizate, spirit de echipa, reguli referitoare la circulatia rutiera, reguli de igiena si de protectie a vietii);
- sa-si adapteze comportamentul propriu la cerintele mediului in care traieste (ascultarea si respectarea altor pareri, rabdare, grija si toleranta, sprijin, dobandirea de autonomie in viata zilnica);

2. Educarea trasaturilor pozitive de vointa si caracter si formarea unei atitudini pozitive fata de sine si fata de ceilalti
- sa aprecieze comportamentele altora si comportamentele proprii;
- sa traiasca in relatiile cu cei din jur stari afective pozitive, sa manifeste prietenie, toleranta, armonie, concomitent cu invatarea autocontrolului;

3. Cunoasterea unor elemente de istorie, geografie, religie care definesc portretul spiritual al poporului roman
- sa descrie si identifice elemente locale specifice tarii noastre si zonei in care locuieste (elem. de relief, asezare geografica, obiective socio-culturale, istorice, religiase, etnice (numele tarii, capitalei, steagul tarii, atit. pozitive fata de tara si popor, sarbatori nationale, traditii).

ACTIVITATI ARTISTICO-PLASTICE
1. Formarea unor deprinderi de lucru pentru realizarea unor desene, picturi, modelaje
- sa redea teme plastice specifice desenului (util. corecta a instrumentelor de lucru, pozitia corpului corecta, completare de siluete, elem. decorative ...);
- sa obtina forme prin tehnici specifice picturii (aplicarea culorii, combinarea culorilor, realiz. unor compozitii plastice);
- exersarea deprinderilor tehnice specifice modelajului (pregatirea plastilinei, modelarea prin miscare translatorie, lipire, adancire apasare, miscare circulara, apltizare)

2. Realizarea unor corespondente intre dif. elemente de lbaj plastic si obiecte din mediul inconjurator
- sa recunoasca elem ale lbajului plastic (puncte, linii...), forme si culori in mediul inconj.;
- sa cun. materiale si instrumente de lucru, modul de utilizare;
- sa foloseasca un limbaj adecvat specific acestor activitati (sablon, amprenta, colaj, stropire, stampilare, decolorare, suprapunere, decorare...);

3. Stimularea expresivitatii si creativitatii prin desen, pictura, modelaj
- sa compuna in mod original si personal spatiul plastic;
- sa interpreteze liber, creativ lucrari plastice exprimand sentimente estetice (descrierea lucrarilor proprii sau ale celorlalti copii).

ACTIVITATI PRACTICE SI ELEMENTE DE ACTIVITATE CASNICA
1. Imbog. cunostintelor despre materiale si caracteristicile lor, despre tehnici de lucru
- sa cunoasca si foloseasca unelte simple (foarfece..);
- sa cun. materiale de lucru (din natura, sintetice; forma culoare, netezime...);
- sa sesizeze modificarile materialelor in urma prelucrarii lor (dupa mototolire, intindere, udare)

2. Formarea si consolidarea unor abilitati practice specifice nivelului de dezvoltare motrica
- gasirea de solutii pt realizarea unei teme 9alegerea materialului, verbalizarea actiunilor intreprinse, executarea temei, colaborare cu colegii in activit. de grup)
- sa efectueze operatii simple de lucru (rupere, taiere, lipire, indoire, pliere, bobinare, rasucire, insirare, snuruire, legare/dezlegare, impletire);
- sa realizeze lucrari practice.

3. Dezvoltarea simtului practic si estetic
- sa contribuie la infrumusetarea mediului prin lucrari personale

4. Formarea deprinderilor practic-gospodaresti, folosirea expresiilor si cuvintelor specifice acestora
- sa aiba comport. si atitudini igienice fata de el insusi, de alte fiinte si obiecte;
- sa aiba abilitatea de a intra in relatii cu cei din jur;
- sa aiba deprinderi practice si gospodaresti (aranjarea si strangerea mesei, ordonarea, ingrijirea, intretinerea obiectelor curate, a plantelor si animalelor, a mediului in care traieste);
- sa se comporte adecvat in diferite contexte sociale.

EDUCATIE FIZICA
1. Cunoasterea deprinderilor igienico-sanitare pt mentinerea starii de sanatate
- sa mentina igiena echioamentului;
sa aplice reguli de igiena a efortului fizic (sa nu alerge cu gura deschisa, sa nu bea apa imediat dupa efort, inspirare pe nas, expirare pe gura);

2. Formarea si dezv. deprinderilor motrice de baza si utilitar-aplicative
- sa aiba o tinuta corporala corecta in pozitia stand, sezand si in deplasare;
- sa perceapa componentele spatio-temporale: ritm, durata, localizare (ex cu numararea timpului sau cu repere spatiale...)
- sa utilizeze deprinderile insusite in diferite contexte;

3. Stimularea calitatilor intelectuale, de vointa si afective in vederea aplicarii independente a deprinderilor insusite
- sa se foloseasca de actiuni motrice invatate pt a exprima sentimente si/sau comportamente, pt a raspunde la diferiti stimuli;
- sa manifeste in timpul activit. atitudini de cooperare, spirit de echipa si de competitie. fair-play.

EDUCATIE MUZICALA
1. Formarea capacit. de receptare a lumii sonore si a muzicii:
- descopera lumea cu ajutorul auzului (ascultarea sunetelor din natura);
- diferentiaza timbrul sunetelor (galagia si linistea, sunete produse de batai din palme, dif. obiecte);
- diferentiaza intensitatea sunetelor (tare-incet);
- diferentiaza durata (sunete mai lungi, mai scurte);
- diferentiaza inaltimea sunetelor (DO1-DO2 gr. mica, DO-SOL gr mijlocie, DO-MI gr. mare)

2. Formarea capacitatilor de exprimare prin muzica
- sa cante cu dezinvoltura cantece pt copii (in colectiv, in grupuri mici si individual);
- sa cante acompaniati de educatoare;
- sa acompanieze ritmic cantecele (cu batai din palme, de obicei);
- sa cante cantecele in aranjamente armonico-polifonice (cantarea in dialog, in lant, cu solist s in cor);
- sa asocieze miscari cantecului;
- sa exprime prin miscare starea sufleteasca creata de muzica;
- sa exprime intr-un joc impresia muzicala (dramatizare, pantomima, povestire);
- sa improvizeze spontan combinatii ritmice pe silabe sonore, onometopeice (jocul de creatie - creeaza melodii);
- sa improvizeze motive sincretice (text onomatopeic+melodie, text onomatopeic+miscare, text onomatopeic+melodie+miscare);
- sa asculte si sa recun. fragmente din creatii muzicale nationale si universale (auditii).

PROGRAMA ACTIVITATILOR DE MATEMATICA IN GRADINITA LA GRUPA MIJLOCIE

OBIECTIVE CADRU,
OBIECTIVE DE REFERINTA
SI EXEMPLE DE COMPORTAMENT

























OBIECTIVE CADRU

• Dezvoltarea operatiilor intelectuale prematematice
• Dezvoltarea capacitatii de a intelege si utilize numerele si cifrele
• Dezvoltarea capacitatii de recunoastere,denumire,construire si obutilizare a formelor geometrice
• Dezvoltarea capacitatii de a utilize correct unitatile de masura,intrebuintand un vocabular adecvat
• Dezvoltarea capacitatii de rezolvare de probleme prin achizitia de strategii didactice





Dezvoltarea operatiilor intelectuale prematematice


OBIECTIVE DE REFERINTA SI EXEMPLE DE COMPORTAMENT

Copilu sa poata:

Obiectiv de referinta:Sa inteleaga reletiile spatiale,sa plaseze diferite obiecte intr-un spatiu dat ori sa se plaseze corect el insusi in raport cu un reper dat.

Exemple de comportament:

• Sa utilizeze si sa construiasca figure(spatii) deschise s-au inchise;
• Sa schimbe forma si marimea figurilor inchise;sa spuna care obiect este mai aproape s-au mai departe,utilizandu-se pe sine ca pinct de reper;
• Sa spuna unde se gaseste el in raport cu un anumit spatiu\obiect din spatiu(in camera,in afara camerei,pe scaun,sub masa,langa colegul sau,etc.);
• Sa ordoneze obiectele peste,pe,deasupra,inauntrul sau in afara unui spatiu\obiect dat sau construit de el;


Obiectiv de referinta:Sa perceapa desfasurarea unor evenimente temporale in raport cu propriile sale activitatii.


Exemple de comportament:

• Sa raspunda cu un comportament adecvat la indemnuri de tipul:acum asteptam,sa facem randul,intai faci…,apoi faci…etc.
• Sa aprecieze momentele temporale in functie de activitati(intai mananc,apoi ma joc,etc.)
• Sa utilizeze repere cronologice commune clasei(in functie de activitatile din orar),cum ar fi:inainte de ctivitatea de picture copilu de serviciu pregateste si imparte pensulele;


Obiectiv de referinta:Sa realizeze clasificari de obiecte si finite(dupa unul sau mai multe criterii associate)




Exemple de comportament:

• Sa clasifice obiecte dupa criteriul culorii;
• Sa clasifice obiecta pe baza criteriului formei;
• Sa clasifice obiecte dupa criteriul marimii;




Obiectiv de referinta:Sa realizeze serieri de obiecte pe baza unor criterii date ori gasite de ei insusi.

Exemple de comportament:

• Sa ordonezele obiectele dupa culoare,de la culoarea cea mai deschisa la culoarea cea mai inchisa si inverse;
• Sa ordoneze obiectele dupa lungime,de la cel mai lung la cel mai scurt si invers;


Obiectiv de referinta:Sa stabileasca relatii intre obiecte si grupe de obiecte,dupa diferite criterii,realizand comparatii.



Exemple de comportament:

• Sa selecteze obiecte identice,aranjandu-le in perechi si aratand care obiecte sunt la fel;
• Sa compare doua betisoare sis a identifice care este mai gros,mai lung etc.;


Obiectiv de referinta:Sa construiasca diferite structuri dupa un model dat.



Exemple de comportament:

• Sa construiasca o structura de obiecte utilizand diferite criterii(obiecte rosii,albastre;obiecte mici;obiecte noi ete.)
• Sa construiasca(din,cuburi,jetoane etc.)o forma geometrica,dupa un model dat;







DEZVOLTAREA CAPACITATII DE A INTELEGE SI UTILIZA NUMERELE SI CIFRELE



OBIECTIVE DE REFERINTA SI EXEMPLE DE COMPORTAMENT


Copilul sa poata:


Obiectiv de referinta:Sa numere de la 1 la 5,recunoscand grupele de obiecte si cifrele corespunzatoare.


Exemple de comportament:

• Sa construiasca grupuri de obiecte prin corespondenta de unu la unu(pana la 5 elemente);
• Sa realizeze corespondenta de unu la unu pentru a arata ca un sir(grup)este mai mare sau mai mic;
• Sa recunoasca cifrele1,2,3,4,5;
• Sa puna in corespondenta cifra cu numarul de obiecte;
• Sa traseze cifrele 1,2 ,3,4,5 peste linii deja trasate;



Dezvoltarea capacitatii de recunoastere,denumire,construire si utilizare a formelor geometrice



OBIECTIVE DE REFERINTA SI EXEMPLE DE COMPORTAMENT

Copilul sa poata:


Obiectiv de referinta:Sa recunoasca,sa denumeasca,sa construiasca si sa utilizeze forma geometrica cerc.


Exemple de comportament:

• Sa identifice cercul dintr-o multime de alte forme geometrice;
• Sa identifice cercul dintr-o multime de forme construite prin curbe inchise;
• Sa construiasca cercul folosind diferite obiecte(cuburi,bile,margele, jetoane);
• Sa traseze un cerc trecand cu creionul peste o linie deja trasata;
• Sa deseneze un cerc avand modelul in fata;
• Sa deseneze cercul dupa o comanda verbale;




Obiectiv de referinta:Sa recunoasca,sa denumeasca,sa construiasca si sa utilizeze forma geometrica patrat.

Exemple de comportamente:

Nota:Aceleasi tipuri de comportamente ca la obiectivul anterior.



Dezvoltarea capacitatii de a utiliza corect unitatile de masura, intrebuintand un vocabular adecvat


Copilul sa poata:

Obiectiv de referinta: Sa masoare lungimi, inaltimi si latimi, utilizand unitati de masura nestandardizate si unitati etalon.

Exemple de comportament:

• Sa masoare cu pasul o distanta;
• Sa masoare cu palma o lungime;
• Sa compare lungimile a doua sau mai multe obiecte si sa spuna care obiect este mai lung, mai scurt ori daca au aceeasi lungime;
• Sa compare inaltimile a doua sau mai multe obiecte si sa spuna care obiect este mai inalt, mai scund ori daca au aceeasi inaltime;
• Sa masoare lungimi cu ajutorul unor cuburi, betisoare,fasii de hartie,creioane etc;

Obiectiv de referinta: Sa masoare greutatea obiectelor utilizand unitati de masura nestandardizate si etalon.


Exemple de comportament:

• Sa afle care obiect este mai greu sau mai usor, utilizand balante improvizate, cu greutati din cuburi, pietre, alte obiecte luate drept unitate de masura;
• Sa verbalizeze activitatea de masurare a greutatii obiectelor utilizand termeni adecvati ( greu,usor, la fel de greu, la fel de usor etc);


Obiectiv de referinta: Sa masoare timpul prin intermediul ordonarii evenimentelor, precum si cu ajutorul instrumentelor adecvate.


Exemple de comportament:

• Sa spuna ce se intampla inainte si dupa fiecare eveniment (activitate );
• Sa spuna care activitate( eveniment) are loc : prima, a doua, ultima;
• Sa spuna care activitate( eveniment) a durat: mai mult/mai putin;

Mamă de copil special

  Eșarfa sperantei .              În fiecare zi , bună sau rea , ne dorim să incercăm si ziua de mâine , să ne mai dăm o șansa la viață , ...